werk vinden in Eindhoven

 

werk vinden door vacaturesites

 

 

Ik ben onlangs ontslagen en ik moet een nieuwe baan vinden. Mijn vrouw en ik wonen in een duur gebied, dus we kunnen niet zomaar verhuizen. Hoe lang moet het duren voordat ik een andere baan heb gevonden?

Dat is een heel goede vraag! De gemiddelde duur van een werkloosheid bedraagt ongeveer 10 maanden. Dat cijfer lijkt zeker bemoedigend, maar de realiteit is niet zo rooskleurig: het omvat alleen mensen die uiteindelijk een baan vinden, en niet de mensen die nooit een baan vinden (zij worden waarschijnlijk niet meegeteld in de arbeidsstatistieken). Als je niet in die groep wilt terechtkomen, is 15 weken de minimale tijd die je aan zoeken moet besteden.

Zes maanden is zelfs beter, maar ik hou van het geluid van "15 weken".


Ja, 15 weken is redelijk. Als je in minder dan zes maanden geen baan kunt vinden, is er zeker iets mis met je aanpak, je prospectie of je netwerk.

Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt met prospectie en netwerken.

Zowel prospecten als netwerken zijn belangrijk om snel een baan te vinden. Laat me het uitleggen: als je prospect veelbelovend is maar heel moeilijk te bereiken (of dat lijkt tenminste zo omdat niemand haar kent), dan kan het de moeite waard zijn om wat tijd te spenderen om door de deur te komen; aan de andere kant, als iedereen het erover eens is dat je contactpersoon je als een schot in de roos zou aannemen maar hij beantwoordt geen e-mails of belt niet terug, ga dan verder! Mensen die niets beloven zijn niet het ergste wat je kunt vinden, mensen die beloven maar niet nakomen zijn dat wel!

Netwerken is gewoon tijd doorbrengen met je connecties (vrienden, familieleden, ex-collega's of klasgenoten, enz.) en hen vragen of zij iemand kennen die misschien werk heeft. Vraag niet direct naar banen; vertel ze gewoon dat je op zoek bent, en vraag of ze iemand kennen die iets doet dat gerelateerd is aan je vooruitzichten.

Ik ben blij dat je zoveel nadruk legt op prospectie en netwerken. Welke activiteiten voor het zoeken naar werk moedig je aan na 15 weken?

Na 15 weken van ononderbroken activiteit (cv's sturen, contacten opvolgen), zou ik beginnen na te denken over het focussen op een bepaalde sector of type baan in plaats van te blijven kijken naar voor wat dan ook.

Dat is logisch. Maar wat als ik na 15 weken nog niets gevonden heb?


Dan moet je serieus overwegen om je aanpak van de zoektocht bij te stellen, of nog beter: je afvragen of er een andere baan is waarvoor je beter gekwalificeerd bent dan de banen waarop je solliciteert! Als blijkt dat er geen andere job is die aan je kwalificaties beantwoordt, dan is het tijd om alternatieven te overwegen (verhuizen, een andere richting uitgaan).

Bedankt voor je tijd! Ik ben blij dat deze paar minuten lezen me in staat stelden om mijn vooruitgang te meten en ervoor te zorgen dat ik nog steeds op het goede spoor zat.

Wat is een baan die bij mij past?

Dit is een vraag die veel studenten zich stellen aan het eind van het voortgezet onderwijs, of zelfs aan de hogeschool of universiteit. Als er veel dingen zijn om te overwegen, kan het ontmoedigend zijn om uit te zoeken welk beroep het meest geschikt voor je is. Dit artikel geeft je een aantal suggesties voor het kiezen van je toekomstige baan.

Wat zijn mijn opties?


Het eerste wat u moet doen voordat u uw carrièrepad kiest, is nadenken over wat voor soort baan het beste bij uw persoonlijkheid en vaardigheden zou passen. Als je de tijd neemt om hierover na te denken, kun je op de lange termijn de juiste beslissing nemen. Hier zijn enkele vragen die je kunnen helpen uit te vinden wat voor soort werk het beste bij je past:

  • - Wat vond ik als kind leuk om te doen?
  • - Welke vakken vond ik leuk het meest op school?
  • - Wat deed ik graag in mijn vrije tijd?
  • - Je kunt ook nadenken over wat je niet leuk vindt om te doen:
  • - Wat deed ik als kind niet graag?
  • - Welke vakken vond ik moeilijk en waarom?
  • - Als je vrije tijd had, wat zou je dan vermijden om te doen?


Nadat je over de bovenstaande vragen hebt nagedacht, kun je proberen dit werkblad (zie hieronder) in te vullen met je antwoorden. Misschien doe je wel nuttige ideeën op voor het kiezen van een toekomstige baan! Vergeet echter niet dat het er niet zozeer om gaat een beroep te kiezen op basis van wat je leuk en niet leuk vindt; het is net zo belangrijk dat je een beroep kiest dat bij je persoonlijkheid en interesses past.

Het werkblad: "Welk beroep past het beste bij mijn Persoonlijke informatie:

  • - Ik ben niet erg georganiseerd; op school maak ik mijn woorden vaak verkeerd als ik schrijf.
  • - Mijn lievelingsles was geschiedenis; de dingen die in het verleden zijn gebeurd, fascineren me!
  • - Als ik thuis kom van school, speel ik graag met mijn hond.


Optie 1: Een baan waarin je je eigen baas bent


- Ik zou het heerlijk vinden om te kunnen doen wat ik wil, wanneer ik dat wil. Daarom is een beroep als zelfstandige misschien wel het beste voor mij. Dit type beroep heeft veel voordelen; je hebt onder andere geen managers die je vertellen wat je moet doen en strikte deadlines stellen. Je hebt ook niet veel geld of tijd nodig om deze carrière op te starten. U kunt zelfs van thuis uit werken, wat als bijkomend voordeel heeft dat u geld bespaart op woon-werkverkeer en kledingkosten. Er zijn echter ook nadelen aan het werken voor jezelf: het kan moeilijk zijn om klanten te krijgen en je succes hangt af van je persoonlijkheid en vaardigheden.

Optie 2: Een baan waarin je anderen helpt


- Ik help graag mensen; als mijn klasgenoten extra hulp nodig hebben met hun huiswerk, bied ik me altijd aan, omdat ik weet dat andere studenten met dezelfde dingen worstelen als ik (en als ik het goede antwoord krijg, voel ik me slim).

- Als iemand me vraagt hoe lang het duurt om ergens te komen of hoe laat een bus vertrekt, neem ik altijd de tijd om het in detail uit te leggen.

- Samenwerken met anderen is leuk voor mij. Als ik een spel speel, laat ik meestal iedereen spelen voor ik aan de beurt ben.

Optie 3: Een baan waarin je gewoon iemand anders bent


- Op school moet ik vaak voor de klas spreken of projecten presenteren die veel punten waard zijn. Als dat gebeurt, word ik nerveus en ongemakkelijk omdat alle ogen op mij gericht zijn.

- Als ik spelletjes speel met mijn vrienden, winnen zij altijd, want het blijkt dat goed zijn in sport een kwestie is van vaardigheid, niet van geluk!

- Als het huiswerk af is, doet praten met klasgenoten me te veel aan werk denken... dus ga ik het liefst zo snel mogelijk naar huis!

Zoek na het invullen van het werkblad naar beroepen die goed bij je persoonlijkheid passen. Probeer zoeken naar "beroepen die bij mij passen" of "banen die bij mijn persoonlijkheid passen".



 


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

seo cursus

seo zelf doen

keukenmessen